SEO konsulent vs. SEO tekstforfatter – hvem gør hvad, og hvorfor har du brug for begge?

Forestil dig, at din hjemmeside er en butik. SEO er det, der får folk til at finde butikken – og gå ind i den. Men hvem sørger for, at butikken bliver fundet, og hvem sørger for, at folk ikke vender om i døren, fordi “her lugter lidt af 2011 og ingen forstår menukortet”?

Enter: SEO konsulenten og SEO tekstforfatteren. De arbejder begge med at få din side op i Google. De går i samme digitale fitnesscenter – men de løfter vidt forskellige vægte.

SEO konsulent – din tekniske strateg og Google-whisperer

En SEO konsulent er den type, der elsker data. Som nørder backlinks, sidetitler, mobilvenlighed og Core Web Vitals, som var det et VM i Google-rankings. Det er ham eller hende, der kigger på din side og siger: “Du mangler intern linkstruktur og din meta description er cirka lige så spændende som en regnvåd papkasse.”

SEO konsulenten laver strategi, analyserer søgeord, holder øje med konkurrenterne og planlægger vejen til toppen af søgeresultaterne. Det er arkitekten. Generalen. Den digitale Sherlock Holmes.

Men selv verdens bedste strategi er jo ikke meget værd, hvis du kommunikerer som en robot på dårlig wifi. Det er her tekstforfatteren kommer ind.

SEO tekstforfatter – din kreative, salgsklare Google-poet

En SEO tekstforfatter er den, der tager de tørre søgeord og forvandler dem til lækkert, levende indhold, der både rammer Google og dine (menneskelige!) læsere. De skriver ikke bare “for at skrive noget”. De skriver for at få folk til at læse, klikke, forstå – og købe.

En SEO tekstforfatter tager dét, konsulenten har gravet frem – og giver det stemme. De ved, hvordan man bruger søgeord, uden det lyder som en støvet ordbog. De ved, hvordan man gør en tekst engagerende, informativ og let at læse – og samtidig tilfredsstiller Googles krav om relevans, struktur og længde.

Hvem skal du vælge?

Let’s be real: Du skal ikke vælge. Du skal have begge.

Det svarer til at bygge et hus: Konsulenten laver tegningerne, sikrer fundamentet og holder øje med myndighederne. Tekstforfatteren indretter rummene, maler væggene og sætter blomster i vinduet. Den ene skaber struktur – den anden skaber stemning.

Så hvis du kun hyrer en af dem, får du enten en tom skal uden sjæl – eller en smuk facade, der falder sammen ved første Google-opdatering. Og det er der ikke meget salg i.

Bottom line? Find dig en dygtig SEO konsulent, par det op med en knivskarp SEO tekstforfatter – og se din hjemmeside rykke op i søgeresultaterne, mens dine kunder faktisk gider blive hængende.